בלוגים

פלונטרים

רוצים להשתחרר מפלונטרים רגשיים?

הילה טל שחר
-
16.08.2015

או, איך רק בעצם זה שלקחתי את עצמי ואת החרדה שלי לסדנת CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי, עשיתי את הצעד הראשון בסדנא

בשעה 17:00 ביום א' ה 12/07/15 הגעתי למיקום הסדנא בבית להיוולד מחדש. אני מציינת את השעה כי שבועיים קודם לכן כאשר נרשמתי לסדנא, כבר הרגשתי לחץ וחרדה, דפיקות לב מוגברות ומחשבות שונות שנטו בין "ללכת" ללא "ללכת".

כן. חלק מהסימפטומים שאני נושאת עמי  הם חרדה ממקומות מרובים אנשים, במיוחד כאלה שאני לא מכירה, או בקיצור חרדה חברתית.

ביום ראשון החל מבוקר תאריך הסדנא, הייתי חדורה מוטיבציה. ממש רציתי ללמוד להתמודד עם הפחד הזה ולהביט לו בעיניים, ומה טוב יותר אם לא לקבל כלים בהרצאה המיועדת לתת אותם?

הצעד הראשון

יצאתי מהבית. הגעתי למיקום, ומצאתי את עצמי מנסה למצוא כל צידוק אפשרי על מנת להימנע ולחזור על עקבי.

אבל הכרחתי את עצמי להישאר. אני חייבת, שלב אחר שלב, להסתכל לפחד בעיניים. המטרה הייתה לשמוע ולנסות ליישם.

אז אזרתי אומץ, ונכנסתי.

במקום מצאתי צוות מסור מחייך ותומך, כיבוד קל, ואווירה נעימה ומקבלת. החדר בו נערכה הסדנה היה נעים ביותר, שטיחים ומזרונים פוזרו על הרצפה בליווי כריות גדולות שרק קוראות לבא לתפוס תנוחה נעימה ולטבוע בתחושת שלווה אין סופית.

נושא הסדנא משך משתתפים רבים מהרגיל. הבטיחו לנו סדנת שחרור מפלונטרים רגשיים, ובעצם למי אין?

10 מפגשים לשינוי התנהגותי

ההרצאה הועברה בנושאCognitive Behavioral Therapy ,‏ CBT או בעברית, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, הגורס כי כל אחד מאתנו תופס את המציאות בצורה שונה, מגיב בקשת תגובות שונה, המוביל לתגובה התנהגותית שונה.

הטיפול מתבצע על פי עקרון זה, ומשלב בין הרעיון הטיפול הקוגניטיבי בו המטפל והמטופל למדים ביחד לתפוס את המציאות נכונה, לבין טיפול התנהגותי אשר מוצא שינוי בהתנהגות המטופל ע"י למידה ותרגול של תגובות והתנהגויות חדשות.

על פי המרצה אשר מתמחה בטיפול ב CBT, הטיפול אינו ארוך טווח ומוגדר מלכתחילה ל 10 פגישות. אך נע בין שלושה מפגשים לשניים עשר בפועל, ומתבצע בשלושה שלבים:

בשלב הראשון, שלב ההמשגה: המטפל והמטופל אוספים מידע על מחשבותיו, אמונותיו ודימויו של המטופל לגבי עצמו והוא למד להיות קשוב למחשבותיו ורגשותיו. מתחילים טיפול בעיוותי חשיבה, והבנייה קוגניטיבית מחודשת (תיקון המחשבות הלקויות למחשבות בריאות ונכונות שיעניקו למטופל ביטחון וישפיעו על התנהגותו).

בשלב השני, שלב רכישת המיומנות ותרגולה: משתמשים בשיטות שונות כדי לעזור למטופל להתמודד עם לחץ ולשנות את דרכי החשיבה שלו. מלמדים את האדם להירגע, לראות את הבעיות כפתירות, ומציגים לו שיטות לפתרונן.

בשלב השלישי, שלב היישום והבדיקה: המטופל לומד ליישם את מה שלמד בשלב הקודם במצבי אמת, תחילה בדמיון ובמשחקי תפקיד, ואחר כך במצבים מציאותיים.

וכך הובילה אותנו המרצה להבנת הרעיון הטיפולי בצורה ברורה ומעשית.

הקשר בין ברברה סטרייסנד אל החרדה שלי

את הסדנה התחלנו בצפייה בסרטון של שיר התקווה מפי ברברה סטרייסנד "האגדית"  כאשר הופיעה בישראל לרגל יום הולדתו של הנשיא לשעבר מר שמעון פרס.

לאחריו נשאלנו  עי המרצה שאלה פתוחה אחת ומודגשת במהותה אשר הובילה לכל הדיון במשך ההרצאה:

"מה הרגשתם, לא חשבתם, הרגשתם, בעת הצפייה בסרט"?

ההיענות להשתתפות הייתה רבה והרעיונות שהועלו הזינו את התקדמות והמחשת הנושא בצורה יוצאת דופן. התגובות עלו ברצף שבין הערצה לגועל – וההסברים לתגובות היו ראליים ומתקבלים על הדעת עי כל המשתתפים שהביעו את רגשותיהם .

מכאן התפתח הדיון למציאת רגשות אחרים, בונים ומעצימים לכל אחד מקשת התגובות שעלתה מול השאלה הראשונה. "מה הרגשתם" הפך לאיך אפשר "להרגיש אחרת". איך "הייתם מגיבים" הפך לאיך אפשר "להגיב אחרת".

לתעל את הכעס לתועלתי האישית

למדנו שאפשר לתעל כעס באופן חיובי. שחרדה ודאגה הן תגובות דומות אך דאגה הינה תגובה נכונה יותר מחרדה. למדנו כי גם תגובות בריאות יותר יכולות להיות מזיקות לפעמים. הבנו כי יש למקם את התגובות שלנו על סקאלה שבין התגובה המזיקה לתגובה לבריאה יותר. אין מושלם. יש דרך אמצע. למדנו איך הטיפול מתבצע בפועל, וכי ע"י לימוד והתניה המובילים להפסקת ההימנעות מהקונפליקט אנחנו יכולים להגיע ולעמוד מולו שלב אחר שלב עד להיעלמותו המוחלטת.

ואני? את השלב הראשון עשיתי. אני גאה בעצמי. ודווקא הרווחתי חברים חדשים, מעניינים, מצחיקים, אנשי שיח ומלאי ענין, מבינים מתעניינים ותומכים.

היה לי כיף ומחכים, עם טעם של עוד.

שלכם הילה.

 

 

"מבלים אחרת בבאולינג" או איך יצאתי עם דייט
הילה טל שחר
-
29.07.2015